Bara smulor kvar när jättarna tar en större del av kakan?

Facebook och Instagram är sociala medier, Google är en sökmotor och Amazon är en e-handel. För några år sedan var det enkelt att dela upp dessa jättar i olika kategorier...

När man lyfter blicken på detta sätt är det enkelt att se att alla egentligen gör samma sak: de satsar mer och mer på att bli en allt större del av sina användares vardag och på att kontrollera en större del av köpresan (helst äga hela).

Hur ska då du som retailer eller brand förhålla dig till det här och vad blir din roll? Gemensamt för alla nämnda aktörer ovan är att de vet mycket om sina användare och de är duktiga på att använda den datan. Vad som också är gemensamt är att de jobbar med otroligt breda kundgrupper.

Att som enskild retailer tro att man kommer ha mer data och vara bättre på att nyttja den än dessa jättar är nog naivt, här gäller det att jobba smartare. Det innebär såklart inte att du ska sluta jobba datadrivet.

Kundernas förväntansnivå kommer att höjas hela tiden och förmågan att kunna nyttja sin kunddata för ökad relevans kommer att bli en hygienfaktor. Men det kommer förmodligen vara väldigt svårt att utkonkurrera dessa jättar genom att bli bättre än dem på att använda kunddata.

Sammanfattningsvis kan mindre e-handlare hantera dominansen av globala giganter genom att fokusera på differentiering, kundfokus, lokal anpassning, lojalitetsbyggande, samarbeten och innovativ marknadsföring:

Nischad e-handel En strategi är att vara verksam inom en specifik nisch och erbjuda produkter eller tjänster som är unika. Eller iallafall svåra att hitta hos de stora aktörerna. Detta kan på sikt skapa en lojal kundbas som återkommande handlar hos er.

Kundfokus och personlig anpassning: Mindre e-handlare kan dra nytta av sin förmåga att ge personlig service till sina kunder. Genom att vara lyhörda inför kundernas funderingar, önskemål och krav så bygger man en förståelse som kan omsättas i produktutveckling och optimering. Koppla på kunddata och segmentera bortom de typiska demografierna och skapa segment som fångar upp önskemål; en grund till personligt anpassad marknadsföring. Underskatta inte kundtjänstens betydelse även om du bedriver e-handel.

Skapa incitament för lojalitet och community: Att skapa en stark kundklubb eller lojalitetsprogram kan hjälpa mindre e-handlare att behålla befintliga kunder och locka till sig nya. Genom att erbjuda exklusiva förmåner, specialerbjudanden och en plattform för kunder att interagera med varandra kan mindre e-handlare bygga en lojal kundbas och skapa ett engagerat community kring sitt varumärke.

Omniarch har i samarbete med ImBox producerat videos som handlar om kundlojalitet och hur det bidrar till lönsamhet:

Samarbeten och partnerskap: Att samarbeta med andra mindre e-handlare eller lokala butiker kan vara fördelaktigt för att nå ut till en bredare publik och dela på resurser. Genom att skapa synergier och komplettera varandras erbjudanden kan mindre e-handlare öka sin synlighet och konkurrenskraft på marknaden.

Innovativ marknadsföring och digital närvaro: Mindre e-handlare bör vara kreativa och innovativa när det gäller sin marknadsföring och digitala närvaro. Genom att utnyttja sociala medier, influencer-marknadsföring och andra digitala kanaler kan mindre e-handlare nå ut till sin målgrupp och skapa medvetenhet kring sitt varumärke på ett kostnadseffektivt sätt.

Trots den överväldigande närvaron av globala spelare med oändliga resurser på e-handelsmarknaden, finns det ett värde i att värna sitt “reason-to-be” som mindre e-handlare. Att behålla sin unika identitet och värdesätta det som skiljer en från de stora aktörerna är avgörande. Den stora möjligheten i en global värld är att även en liten del av marknaden kan bli en stor affär. Istället för att slåss mot de stora om kakan kanske det är bättre att rikta in sig på smulorna, om kakan är stor blir det också mycket smulor.

Redo att växla upp?
Vi hjälper dig!

Vi brinner för målmedveten affärsutveckling i en digital värld och hjälper dig att växla upp genom välbeprövade strategier. Vill du vara en del av vår framgångsresa? Boka in ett möte, så berättar vi mer!

Tala med Omniarch - tillväxtbyrå för E-handel